STRATEGIJA I ČEMU TO SLUŽI!?

Pre nekog vremena u našoj grupi JA, PREDUZETNIK na Fbu se pojavilo pitanje kako da se započne posao, da se plasira proizvod… Da budem konkretnija: jedna gospođa ima nameru da pokrene servis za pospremanje poslovnih i privatnih prostorija, pa ju je interesovalo kako. Kako je cilj ovog projekta promocija i pomaganje preduzetništva, a sama sam deo projekta, u nastavku teksta ću u kratkim crtama objasniti šta je sve potrebno da bi se ovakav biznis osmislio i kako prodati proizvod. Takođe, trudiću se da u ovom, kao i u svim narednim tekstovima, pišem vrlo ‘plastično’, sa minimalnim korišćenjem stručnih termina, kako bi svima bilo što jasnije.

Kada kažemo marketing – ljudima je prva asocijacija reklama. No, marketing je mnogo više od reklame. Marketing je, plastično rečeno, krovni pojam za nabavku, prodaju i promociju. Kada ste preduzetnik i kada pokrećete sopstvenu priču, osim ako niste dobitnik sedmice na LOTOu ili ste stvarno imali nekog strica/ujaka/tetku u Nigeriji, pa vam došli svi oni milioni na račun – nemate baš novca za pomoć profesionalaca, već ste prinuđeni da uradite sami.

Proverite konkurenciju.

Pre nego što uopšte uđete u poslovnu priču – proverite konkurenciju. Nađite njihove sajtove, flajere, oglase, pogledajte šta nude, na koji način nude, pozovite ih, pitajte za specijalne pogodnosti… Saznajte sve što možete.

Skica poslovanja.

Kada ste detaljno istražili konkurente vreme je da sednete i osmislite sopstveni koncept poslovanja. Ko će da radi za vas? Da li će da bude plaćen na procenat ili će raditi za neku platu? Koliki su troškovi knjigovođe? Koliki su mesečni troškovi ka državi? Koja ćete sredstva za čišćenje da koristite (moja preporuka su najkvalitetniji brendovi)? Na početku ćete biti na nuli ili u blagom plusu što se poslovanja tiče, ali čak ni u holivudskim filmovima se ne postaje milioner preko noći. Dakle, ako razmišljate da se obogatite od ovog posla – bolje ga nemojte ni počinjati. U našim uslovima čovek može vrlo pristojno da živi od poslovanja (viša srednja klasa), ali da postane enormno bogat, zaista vrlo vrlo retko.

Koncept ponude.

Kada osmišljavate ponudu morate da se potrudite da se razlikujete od konkurencije u pozitivnom smislu. Šta to znači? Ako konkurencija ima ponudu da npr. čisti biz prostorije 3x nedeljno, a vaša firma neka da ponudu za 4x nedeljno. Najbolje je da formirate pakete usluga (ljudi vole pakete, na to su navikli). Pa, napravite pakete za fizička i poslovna lica. Osmislite neke fine nazive za pakete (nemojte samo bronzani, srebrni i zlatni – to je već odavno izvikana fora). Kad ih osmislite, potrudite se da budu i finansijski prijemčivi. To znači da budu u nekom srednjem cenovnom rangu. Dakle, nudite više usluga od konkurencije po nekoj razumnoj ceni (ljudi ne vole kad je nešto suviše jeftino, jer psihološki deluju na njih, u smislu: da kad je nešto jeftino nije dovoljno kvalitetno; a kad je skupo – teško se odlučuju da se oproste od novca).

Kada ste osmislili pakete, prelazite na

promociju proizvoda.

Vaša usluga je vaš proizvod. Da biste ispromovisali proizvod morate da ispratite sledeće korake:

  • brending (logo, ime firme…)
  • sajt
  • mreže
  • flajeri
  • kontakti

Da krenemo od brendinga. Kako ste već dobro proverili konkurenciju, potrudite se da imate drugačiji vizuelni izgled od njih. Iskoristite boje koje oni ne koriste (ako baš nemate neku zacrtanu boju), neka logo bude zanimljiv… Pošto verovatno niste vični grafičkom dizajnu, postoje sajtovi sa freelancerima gde možete logo da dobijete čak i za 5$, a obično koštaju oko 20$. Neki od ovih sajtova su: FiverrFreelancer, GeeLancer

Kada ste rešili logo, prelazite na izradu sajta. Sajt bi trebalo da bude drugačiji u odnosu na sajtove konkurencije… Ono što odmah mogu da vam kažem šta bi trebalo da uradite, a drugi u ovoj branši ne rade, jeste da na vašem sajtu imate i blog. Da, njegovo veličanstvo blog! Skoro sasvim sigurno nećete postati bloger influenser, ali će ljudi koji dolaze kod vas na sajt da čitaju nedeljne tekstove da vam budu zahvalni. Sasvim je sigurno da će vas preporučivati dalje, iako možda neće imati novca za vaše usluge. U blogu biste trebalo da se bazirate na trikove u pospremanju prostora, odnosno da dajete preporuke kako nešto uraditi, kada je najbolje vreme za neke poslove, itd. Uopšte nije isključeno da kad vam krene blog ( budete čitani, blog počne da se pojavljuje na mrežama, itd.) da napravite neku saradnju sa nekim hemijskim brendom (npr. Domestosom. To do sad niko kod nas nije uradio (nije, jer niko ne piše blog na ovu temu!). Vama bi značilo da imate besplatne proizvode za poslovanje, a i mnogo ozbiljnije zvuči kad kažete da ste partner Domestosu… Razumete me!? 😉

Idemo dalje…

Kada ste napravili sajt i blog, prelazimo na

DRUŠTVENE MREŽE!

Upamtite: danas se život odvija na mrežama i morate da budete na njima!!!!

Vama trebaju profili na FBu, Igu i LinkedInu. Prve dve mreže ćete iskoristiti za nalaženje fizičkih lica koje će koristiti vaše usluge (na fbu i pravna lica), a na Linkedinu ćete se koncentrisati na poslovna lica. Ono što je jako bitno, a što niko nikada neće da vam kaže je sledeće:

ne možete isti post da objavljujete na svim mrežama! NE NE NE!

Svaka mreža ima svoj način komunikacije, tako da postove morate da prilagodite. Kakvi su to načini? To ću objasniti u narednim tekstovima na ovom portalu, ali da biste se snašli za početak, ako krenete u sve ovo pre nego što ti tekstovi osvanu ovde – proveravajte, gledajte, čitajte. Šta to znači? Otvorite Instagram i gledajte šta ljudi tamo objavljuju i na koji način. Posebnu pažnju obratite na postove koji imaju mnogo lajkova. Probajte da shvatite zašto se to sviđa ljudima i slično – pa prepišite matricu. Isto to uradite i za Facebook i za Linkedin. Sad neću da pišem o plaćanju reklama na ovim mrežama, jer ćemo tu temu obraditi u narednim tekstovima – ovaj tekst se bavi pokretanjem firme za pospremanje prostora.

Kada ste rešili mreže i sajt prelazite na

Izradu flajera i vizitki.

Bilo bi super kad biste imali novca, pa da odradite i katalog i flajere i vizitke… Ali, obično ljudi nemaju za to na početku posla, pa je moja preporuka da se odrade vizitke i flajeri (to sve ukupno košta, u nekoj osnovnoj varijanti oko 50e – 1k vizitki i isto toliko flajera). Ako nemate dizajn, mnoge štamparije nude dizajn gratis, samo im pošaljete logo…

Kad ste i ovo odradili, idemo na

KAKO DA LJUDI SAZNAJU ZA MENE?

Da se razumemo nešto, pre nego što nastavim dalje:

ja sam iskrena do tačke neprijatnosti, to mi je najveća mana, jer ljudi ne vole istinu…

Ako ste se nadali da će da vam pomognu prijatelji, familija… – odmah u tefter upišite propalo. Verujte na reč, to su ljudi koji će prvo da vam objasne zašto ne treba da počinjete poslovni poduhvat, projektovaće vam potpunu propast i neće vam pomoći preporukama.

Ako hoćete da uspete – moraćete sami!

Kako?

Lepo. Telefon u šake! Neki poslovni imenik i zovite. Tražite da pričate sa odgovornim licima, tražite mailove, šaljite svoju ponudu, tražite sastanke… Pola dana vrtite telefone, a drugu polovinu flajere u šake, pa u sandučiće… Takođe, posećujte panele, konferencije, poslovne susrete…. Na ove događaje dolazite pod punom ‘ratnom opremom’: sa flajerima i vizitkama. Upoznajte ljude na ovim događajima, pitajte ih čime se bave, pričajte čime se vi bavite, iskoristite sav svoj šarm… Da se razumemo: svaka delatnost iziskuje spremanje poslovnog prostora. Nemojte da imate zadršku da ne odlazite npr. na IT susrete, jer ne znate ništa o ITju. Vi na ove događaje idete da prodate svoj proizvod, a vaš proizvod je usluga pospremanja. Molim lepo.

Uspeh neće doći preko noći, ali će doći. Verujte na reč. Ono što mogu da vam kažem jeste da nikako ne odustajete. Verujte, pre svega u sebe, a zatim u svoju ideju koja prerasta u biznis. I morate da radite. I da budete, ne uporni, već tvrdoglavi! Ama, kad pričate sa kasirkom pomenite čime se bavite! Budite dosadni, pričajte ljudima šta je vaš posao bukvalno u svakoj prilici: u redu u banci, kod lekara, na susretima poslovne prirode, na autobuskom stajalištu…

Da vam kažem nešto iskreno: ako se ne založite za sebe – niko drugi neće, sve da ga i masno platite. Vaš posao ne može niko da voli više od vas. Vaš posao je neraskidivi deo vašeg života, vaše ličnosti – zato ne smete da ga izneverite, pa gledajte na posao kao na rođeno dete…

 

Leave a Comment

Scroll to Top